PlayStation 5

To byste nevěřili, kolik virtuálního papíru jsou někteří zpravopisové schopni potřísnit, aniž bychom se dozvěděli cokoliv nového. Během důkladného pátrání jsme se ze zcela nových článků dozvěděli, že nový PlayStation bude mít nějaké parametry, půjdou na něm hrát hry a celé to bude stát peníze. Kdo četl náš první příspěvek na téma PS5, možná si pamatuje, že jsme konkrétními informacemi zrovna nehýřili. Nyní jsou však na světě přesnější informace, a tak Vám po vzoru mnoha zodpovědných zdrojů přinášíme jejich shrnutí v našem jazyce.

Nečíselnatá fakta

Zpětná kompatibilita her z PS4 nyní čítá 100 potvrzených her v den vydání. Mělo by se jednat o exkluzivity, novinky a velká jména, například Cyberpunk 2077 nebo Final Fantasy 7 Remake. Kdo při hraní rád používá uši, jistě zajásá, až uslyší novinu o brutálně vylepšeném 3D audiu. Vy jí ovšem neuslyšíte, Vy si jí teď čtete. S novým audio Enginem Tempest bude možné vysílat do hráčových ctěných slechů zvuk hned z několika set samostatných zdrojů. V praxi to znamená například to, že když do Vás bude střílet 67 vojáků najednou, zvuk kulek každého z nich si budete moci vychutnat zcela samostatně a autenticky, jako kdyby po Vás stříleli doopravdy. Dále má Tempest zvládat i HRTF, neboli zvuk modelovaný přímo podle fyziky našich hlav. A to vše i s obyčejnými stereo sluchátky! Z říše příslušenství zmiňme například současanou generaci VR, která pěkně povrčí i na PS5.

Need for SSD

Minule jsme se tu rozplývali nad vyhlídkou bleskového načítání her. Nyní jsou tu přesná čísla! PS5 bude načítat data 114-160x rychleji než PS4, což znamená nějakých 5,5GB načtených dat za vteřinu a úsměv od ucha k uchu na tváři hráče vykouzlený okamžitě. Přidejme hardwarově akcelerovanou kompresi a dekompresi dat a frčíme až 8-9 GB za vteřinu. V základní výbavě bude mít PS5 kapacitu 825GB, později bude možno přidávat další stejně rychlé disky. Když jsme u té rychlosti, v rámci zachování maximálního výkonu bude mít procesor i grafický čip PS5 variabilní frekvenci, což vyváží potenciální ztráty na výkonu způsobené okolní teplotou. Naopak při méně náročných hrách bude konzole schopna méně tlačit na pilu a pracovat úsporněji.

Hej brácho, kolik to ujede?

Podobně jako se vyplatí znát složení oblíbené konzervované chemické směsi, kterou si mažeme k snídani na chleba, je dobré znát i přísady stroje, se kterým hodláme strávit minimálně příštích co nejvíc let. Převedeme-li informace, které poskytl vrchní architekt PS5, Mark Cerny, na bělostné plátno této stránky, vyjde nám následující seznam:

  • Procesor: 8jádrový AMD Zen 2, variabilní frekvence 3,5GHz
  • GPU: 10,28 TFLOPS, 36 CUs při variabilních 2,23 GHz
  • Architektura GPU: Vlastní RDNA 2
  • Disk: vlastní SSD o velikosti 825 GB
  • Operační paměť: 16 GB GDDR6/256-bit
  • Šířka pásma paměti: 448 GB/s
  • Šířka pásma IO: 5.5GB/s (Raw), Typical 8-9 GB/s (komprimovaná)
  • NVMe SSD Slot pro přidání dalšího SSD disku
  • Podpora USB HDD
  • Mechanika: 4K UHD Blu-ray

Mějte prosím na paměti, že základní verze konzole bude pravděpodobně také černá, takže když se někdo jmenuje "Cerny", měl by vědět, o čem mluví. I kdyby se měly paralympické metry ještě změnit, žádné množství omegabajtů nevyváží nezkrotnou hráčskou touhu, které dokonale stačí, že to "pořádně šlape" a rozjede ty nejlepší hry. Tak se račte snažit, pánové!


18.11.2019

Nový PlayStation (ani Xbox) nevychází zrovna každý den. Věděli jste například, že vydání PlayStation 5 je dokonce ještě vzácnější událost, než zpozorování mimozemské aktivity? Vzhledem k tomu, že se řada z nás bude chtít příští Vánoce s touto konzolí seznámit osobně, rozhodli jsme se začít PS5 trochu řešit. Vydání je stanoveno přesně na někdy mezi říjnem a prosincem 2020. Na svět má současně se základní verzí přijít i výkonnější PS5 Pro. Konzole si bude rozumět s 8K Blu-Ray disky a hry bude schopna zprostředkovat v rozlišení 4K při 120fps. Jinými slovy, ÁÁÁ, SEM S TIM!

Základní verze PlayStation 5 prý bude se svým moderním procesorem, grafickým čipem a ultrarychlým SSD diskem minimálně 2x výkonnější než PS4 Pro. Ovladač bude podle náčelníka herní a zábavní divize Sony, Jima Ryana, značně chytřejší a šikovnější než ten současný. Ne, že by si snad uměl sám vyčistit zuby a naleštit šňůru, nicméně jeho vibrační reakce na hry budou přesné, pohotové a velice detailní. Také tlačítka L2-R2 budou vyžadovat různou dávku tlaku, podle toho, co přesně budete pomocí nich nutit nebohého panďuláčka udělat. Prostřednictvím reproduktoru v ovladači budou hry poskytovat hráči různé nápovědy k ovládání a orientaci ve hře.

Pokud jde o hry (a ono o ně docela jde), vývojáři pro novou generaci se nechali slyšet, že jim jde práce pěkně od ruky. To prý neznamená jen, že na nových hrách pracují šikovní čarodějové, ale také že se vnitřní architektura PS5 zdá být uživatelsky přístupná, což je pro rychlou a kvalitní tvorbu her zásadní předpoklad. Mohlo by to mít za následek rychle rostoucí knihovnu parádních her (takže spíš hrovnu, ne?), které nás budou provázet po několik desítek příštích let. K velké radosti všech příznivců současného PS4 se Sony snaží, až se jim v Japonsku hory zelenají, o zahrnutí zpětné kompatibility. Pokud jde o konkrétní PS5 tituly, na které se všichni nejvíc těšíme, stačí prostě vzít název Vaší oblíbené série, k poslednímu číselnému vydání přičíst jedničku a doufat, že vývojáři nepřijdou rovnou s vlastní speciální matematikou. Z nečíslovatých her zmiňme například tradiční FIFA 21, Vikingy a Vikinžkami překypující Assassin's Creed: Kingdom, malého svraštělého lezouta Gluma (LOTR: Gollum) a neuvěřitelně pestrého sandboxera Watch Dogs Legion.