Streamování her - máme se na co těšit?

26. 4. 2019

Jak to funguje

Nejprve si řekněme, co vlastně ono cloudové streamování her, o kterém se hovoří jako o možné budoucnosti pro všechny herní systémy, znamená. Jedná se o klasický princip vysílače a přijímače. Poskytovatel hry vlastní výkonný server, na kterém se hra na hráčův povel spustí a její obraz i zvuk se přes internet vysílá do hráčova přijímacího zařízení, kterým může být například počítač, konzole nové generace nebo jen obrazovka s chytrou přijímací krabičkou a herním ovladačem. Uživatel tedy nepotřebuje nijak výrazně výkonné zařízení, aby si zahrál, jelikož veškerá "špinavá práce" je prováděna na serveru. Bez čeho se však tento systém neobejde je rychlé a stabilní připojení k internetu.

Představa herního systému, na kterém rozjedete každou novou hru, je lákavá. Žádné čekání, než se hra stáhne, žádné fronty v obchodech - prostě si předplatíte danou streamovací službu a hrajete. Internetem přenášené hry nevyžadují téměř žádné místo na disku, ani výkonné vnitřnosti. Navíc pokud byste o herní zařízení nějakým způsobem přišli, veškerý obsah zůstává nedotčen. Vzhledem k tomu, že se tohoto nápadu postupně chytají další a další společnosti, které vládnou hernímu trhu, nebyla by v případě hromadného přechodu na tento systém o výběr her nouze. Další velkou výhodou cloudového streamování je možnost hrát se stejným profilem na několika různých zařízeních - doma u televize, v trambusu na mobilu i u kamaráda na notebooku, pořád to budete vy a váš postup.

Konkrétní jména

Zatím jsme psali o streamovacích službách v budoucím čase, nicméně tímto způsobem si hráči ve světě mohou krátit chvíle již dnes, a to například přes servery PlayStation Now nebo nVidia GeForce Now. Google nedávno představil svůj vlastní projekt Stadia, který kromě výše zmíněných výhod bude navíc plně propojený s Youtube, a to nejen tak, že budete moci v reálném čase streamovat své hraní, ale i naopak - pomocí tlačítka u videa budete moci začít hru rovnou hrát. Stadia také bude mít svůj vlastní ovladač, který má být samostatně připojen k serveru Google, čímž by se měla snížit doba odezvy hry. Na tomto ovladači se bude nacházet tlačítko pro okamžité zahájení streamu na Youtube v nejvyšší kvalitě, za kterou ručí Google, nikoliv vaše vybavení. Je jisté, že se do konkurenčního boje zapojí všechny známé společnosti, jako například Microsoft a Amazon a určitě i spousta nových, které možná zajímavě zamíchají kartami. Čímž se dostáváme k další části článku...

Dobré stránky a výhody projektu jsme už vychválili dostatečně. K objektivnímu názoru je však důležité probrat i některé nepříznivé náznaky a obavy. Co asi napadne každého jako první možná komplikace, je onen vytoužený rychlý a stabilní internet, kterého se ne každému dostává. Výpadky sítě, nespolehliví poskytovatelé nebo třeba nepříznivé umístění domácnosti jsou v naší zemi naneštěstí stále realitou. Doufejme, že "bude líp". Dále se zde nabízí otázka exkluzivity her. Již dnes se samozřejmě musíme rozhodovat, zda pořídit Xbox, PlayStation, Nintendo či PC, nicméně tyto čtyři hlavní možnosti se mohou nenadále rozvětvit na podstatně větší počet různých poskytovatelů, ze kterých si budeme muset vybírat, či platit jich několik zároveň a neustále mezi nimi přepínat. A to nemluvíme o samotné podpoře našeho regionu - pro koho bude ČR dostatečně lukrativním zákazníkem a pro koho nikoliv? K tomu slovu "podpora"... Ono samo o sobě zní pozitivně, ale představme si například situaci, kdy si Karel Vomáčka chce v roce 2030 znovu zahrát starou dobrou FIFU 24, kterou má zakoupenou v rámci některé z předplacených streamovacích služeb. Když tu náhle... "Tento titul již není podporován." Hráčů, kteří se rádi vrací ke starým dobrým hrám svého mládí je obrovský počet. Doufejme, že se k nim budoucí potenciální streamovací společnosti neotočí zády a umožní jim pokud možno neomezený výběr titulů.

Staré dobré "musí se to udělat pořádně"

Jak platí u všeho tady na Zemi, sebelepší nápad může být svým provedením ještě vylepšen, ale i pohřben. Nechme pro teď stranou, jak na tento systém asi zareagují piráti. Čím více hráčů bude mít přístup k rychlému internetu, tím větší je šance, že se streamování her ujme. Příznivci starých her a současných herních systémů i zapřísáhlí odpůrci konstantního připojení k internetu při singleplayerových hrách mohou zůstat v klidu, pokud streamování her zůstane možností, nikoliv nutností. Pokud se vývojářům podaří zajistit spolehlivost a stabilitu systému, podporu mnoha regionů a velký výběr her, máme se na co těšit. Je to vůbec možné? A kolik to asi bude stát? Bude streamovací zařízení a časově omezené předplatné dostatečně cenově výhodné, aby hráčská komunita přesedlala z dosavadního systému?

...to vše se dozvíme v příštím, ehm, destiletí.

Pro Konzole a Hry napsal David Karel